SESORAH
A. Werdinipun Sesorah
Micara, sesorah, utawi pidhato, uga sinebut
medharsabda yakuwi nglairake gagasan, panemu, utawa osiking ati sarana lisan
ana sangarepe pawongan akeh. Tumindak micara kuwi kalebu sakabehing
pari-polahing wong sing mujudake polahing tumindak , kalebu obahing awak,
pasuryan, rasa-pangrasa sarta jiwaning manungsa. Mula kuwi panindaking micara
sawenehing wong bias ora lumaku kanthi apik, amarga ora ana wong urip sing
sampurna. Mula sesorah kudu digladhi, tansah nyinau sarta nulad para priyayi
singwis limpat. Wong pancen sesorah sing apik kuwi ora saderma ngapalake.
Menawa
mangkono, sawenehing pawongan sing kapatah dadi panata titi laksana kuwi uga
kalebu pawongan sesorah utawa pidhato, ananging beda jejibahane. Bias trampil
sesorah kuwi kudune sregep sinau lan seneng gladhen.
B.
Jinising Teknik Sesorah
- Sesorah kanthi cara apalan/memoriter
Sesorah
kanthi cara iki, juru pamedhar sabda kudu ngasta cathetan utawa tulisan luwih
dhisik banjur diapalake nganti ora ana tembung-tembung kang kacicir. Dadi ora
ana panemu-panemu anyarrasa-pangrasa amarga wis tinulis kabeh ana sajronong
cathetan sing wis digawe. Mung wae, yen ana apalan kang kelalen, bisa njalari
kabeh apalan kang wis dilakoni ilang. Cara iki mung digunakake kanggo pawongan
utawa bocahh-bocah sing nembe ajar pidhato.
2.
Sesorah
kanthi cara naskah/teks/manuskrip
Sesorah
utawa pidhato cara naskah utawa teks kuwi juru pamedhar sabda kudu ngasta
naskah nalikaning pidhato banjur diwaca sawutuhe. Cara iku biasane digunakake
para pejabat utawa punggawaning negari, mligine ana upacara-upacara
resmi. Kanthi ancas supaya ora mlenceng karo tjuan sakawit, ora kliru lan
wektu kang sumadya winates. Dene yen ana rembug-rembug liyane antaraning
pejabat lan masyarakat diterusake ana ing acara sarasehan utawa temu wicara.
3.
Sesorah
kanthi cara dadakan utawa impromtu
Pidhato
cara dadakan kuwi, pidhato sing ora kkanyana-nyana sadurunge. Mula saka kuwi,
pawongan sing tinanggenah sesorah kanthi cara iki kudu pawongan sing wis
trampil ing pamicara lan sugih pengalaman uga kawruhe. Kepara pawongan mau wis
kalebu ahli sesorah.
4.
Sesorah
kanthi cara ekstemporan
Sesorah
cara iki, juru pamedharsabda kudu ngasta cathetan cilik (outline) minangka
gaman utawa pangeling-eling urutaning isi sing bakal kawedharake. Cathetan mau
mung isi wos-wosing gati sing arep diwedharake. Cara iki biasa digunakake
dening dwija kang arep mulang ana ing sangareping muride.
C.
Sangunipun Juru Sesorah
- Nguwasani bahan utawa perkara kang arep
diwedharake
Juru
pamedhar sabda kudu nguwasani bahan utawa perkara sing diwedharake sarta
wani caos tanggapan tumraping panyaruwe. Tanggapan kuwi kudune nduweni dhasar
utawa landhesan ora amung waton ngomong. Mula kudune nduweni sangu
ilmu kang mumpuni.
2.
Nduweni
Rasa Wani
Juru
pamedhar sabda uga nduweni rasa wani micara ngadhepi wong akeh. Amarga bisa uga
kalah prabawa karo pawongan sing diadhepi. Apamaneh yen sing diadhepi kuwi nduweni
prabawa lan kepinteran kang luwih.
3.
Patrap
utawa sikep
Patrap
utawa sikep kudu sing trengginas, tanggap, manteb, luwes, pantes, wibawa, aora
ingah-ingih, apamaneh wedinan. Nalikaning ngadeg kudu jejeg, ora ndhoyong, ora
cekelan kepara lendhetan cagak. Parlu dimangerteni juru pamedhar sabda utawa
juru paniti laksana sajroning ngayahi wajib/jejibahan uga dadi pasugatan
mungguhing para tamu.ngegreng/semuwa utawa orane swasana wiwahan gumantung uga
saka paraga kasebut.
Mula
kuwi, kudune nduweni utawa ora uwal saka tata krama utawa trapsila yakuwi solah
bawa, tindak-tanduk sing prasaja utawa apa anane ora digawe-gawe.
Owah-owahaning pasuryan katon sumriingah anengsemake amarga swasanane
nyenengake.
4.
Busana lan
ngadi sarira
Tegese
nalika nindakake ayahankuwi busana utawa ageman lan ngadi sarira kudu
diselarasake kahanan.
5.
Basa lan
sastra
Basa
minangka piranti utawa sarana lelantaran, sesambungan utawa lung-tinampa karo
para tamu utawa sing ngrungokake, mula saka kuwi basane ora basa ndakik-ndakik
sing ora dimangerteni dening sing ngrukokake, ananging basa sing gampang
dimangerteni wong akeh. Dene basa sing trep uga basa sing bener tuntunaning
parama-sastra. Pamilihing tembung, pangrakiting ukara, laguning ukara
(intonasi) ingkang cetha, kendho-kenceng, inggil-andhap, cepet rindhik lsp.
Ringkesing basa kudu sing komunikatif, tegese kudu ngilingi:
- Sapa sing ngajak guneman;
- Sapa sing diajak guneman;
- Sapa sing diomonggake;
- Swasananing nalikaning guneman;
- Padha mangerteni sing diomongake.
D.
Cengkorongan Sesorah
1. salam
pambuka
2. atur
puji syukur marang Pangeran
3. atur
kasugengan, kairing atur panuwun
4.
wedharing gati utawa wosing medhar sabda utawa isining sesorah
5. atur
nyuwun pangapura (tumrap sing kagungan kersa, menawa dadi wakile, lan diri
pribadhi)
6.
panutuping atur/salam
Materi Power Point saged dipun download ing mriki!
1. PPT Sesorah
E. Gladhen
Ing
ngisor iki ana sesorah utawa sabta tama (ular-ular) ana tata cara temanten
Jawa, wacanen kanthi permati !
Sabta
Tama (Ular-Ular) Pahargyan Panganten
Assalamu’alaikun
Wr.Wb
Alhamdulillahirabbil’alamiin,
washolaatu wassa laama’ala asysyrofil ambiyaaki wal mursaliin, wa’ala aalihi wa
askhaabihi ajma’in. Ama ba’du.
Nuwun!
Panjenenganipun
ingkang satuhu kinabekten, para sesepuh dalah pinisepuh ingkang anggung mastuti
dhumateng pepoyaning kautamen.
Para
pangemban pangembating praja satriyaning negari, ingkang kinarya pangayomaning
para kawula dasih ingkang pantes sinudarrsana.
Sumawana
sanggyaning para rawuh kakung miwah putri, ingkang dahat kinurmatan.
Langkung
rumiyin ngengeti kula sadaya titah sawantah ingkang pinurba kawasesa dening
Gusti ingkang Maha Kuwasa, pramila sumangga angunjukaken puja-puji syukur
dhumateng panjenenganipun ingkang sampun kapareng ngrentahaken rahmat lan
hidayah-Ipun miwah kawilujengan saha kalodhangan saengga kula sadaya saged
anjenengi ing ratri/siang menika kanthi winantu ing suka basuki lumintua ing
salami-laminipun. Amin.
Salajengipun
saestu linepatna ing deduka, tinebihna ing tulak sarik, dene kula kumantun
lumaraping atur saengga ngirangi kamardikan panjenengan sadaya ingkang nedheng
eca wawan pangandikan.
Nuwun,
inggih awrat mundhi panyuwunipun adhi kula pun Drs. Harjuna Sasrabahu sekalian,
lumantar sedherek Panata Laksita supados paring sabta tamanutawa ular-ular
risang penganten sarimbit. Pancenipun awrat amargi dereng drajatkula supados
ngaturi ular-ular menika.
Suka
wawasan prayoginipun bebrayan utawi ambyurr ing samodraning bebrayan agung jer
senadyan kula ing prekawis panggulawentah saestu kantun kalitan nakmas penganten
kekalih, ananging prekawis pangalaman kula langkung sepuh sarta langkung
rumiyin anggenipun bebrayan, mesthiniipun langkung kathah pengalaman sarta
seserapanipun prekawis meniika.
Panjenenganipun
para pepundhen, para sesepuh, pinisepuh menapa dene panjenenganipun para tamu
kakung sumawana putri ingkang luhuring budi, keparenga sami paring pangestu
dhumateng kula, supados saged dumugining sedya anggen kula amakili panjenengans
adaya, suka wawasan tumrap theg kliweranipun ngambah bebrayan agung menika.
Anakmas
temanten kekalih ingkang manggih bagya mulya.
Gegaran
tumrap gesang bebrayan menika kedah nindakaken Ma lima, inggih menika saking
tembung mlumah, mengkurep, modot, mlebu, lan metu.
Saderengipun
kula njlentrehaken, sasampuna panjenengan sampun sami gumujeng sarta kagungan
penggalihan bilih tembung-tembung kasebut mengku teges lekoh utawa saru.
Mlumah menika werdinipun nglumahaken tangan, tegesipun remen makarya utawi
nyambut damel, minangka lantaran nyenyadhong dhateng Gusti Allah SWT dhawahing
rezeki saking panjengan-Ipun.
Sadamel-damelipun
dipun tlattosi satemah ing samangkenipun nggadhahi kesagedan ing
satunggaling prekawis, dados nyambut damel menapa kemawon sageda sampun ngantos
gontas-gantos pedamelan , ananging salah satunggal dipun antepi sarta dipun
udi/dipun redi ingkang saestu.
Mengkurep
, tiyang gesang ing alam donya menika remena
dhateng weweh utawi tetulung dhateng tiyang sanes, lan suthik pikantuk
pangalembana. Kanthi mekaten menawi weweh utawi damel kesaenan dhateng tiyang
sanes kaumpamekaken nyimpen sekar ing lemantun wesi, kuncinipun lemantun wau
tiyang sanes ingkang bekta sarta bikak, sampun ngantos awkipun piyambak
ingkang mbikak. Menawi ingkang mbikak lemantun (kesaenan) wau tiyang sanes
makaten gandanipin nggambar arum boten badhe ical-ical.
Modod , menika tegesipun sami kaliyan mulur werdinipun tiyang gesang ing
alam donya menika kedah tansah mulur utawi kreatif nalaripun manut
kemajenganing jaman. Samenika jaman globalisasi, tegesipun jagad ingkang wiyar
menika wates-watesipun sampun ical, temahan tiyang sadonya menika saged pados
panggesangan ing pundi papan. Kanthi mekaten gesang ing samangke tansaya awrat
sesanggenipun, amargi sami lomba kaliyan warga negari manca, boten namung
kaliyan warga sanagari. Pramila supados saged gesang ingkang remen kedah jembar
wawasanipun satemah gadhah pambudi daya kreatif.
Mlebu, tegesipun saget nampi kemajengan, sedaya ilmu saha ketrampilan,
kesagedan menapa kemawon ingkang loyogipun dhateng kesaenan kedah dipuntampi
kanthi lila legawaning manah. Upami satunggaling pawongan ingkang pakaryanipun
dados pradangga mangka wekdal samangke sampun awis-awis sanget tiyang kagungan
kersa utawi gadhah damel sami nggelar gangsa, pramila pawongan mau kedah kupiya
pados padamelan sanes minangka sagaking gesang, ugi saged nampi saha purun
boten purun nampi kemajengan seni campur sari inggih menika nggabungaken gangsa
kaliyan pirantos musik elektronik lsp.
Metu, werdinipun sedaya kesagedan, ngelmi saha ketrampilan ingkan
dipungadhahi kedah dipuntindakaken kepara dipuntularaken tiyang sanes. Jer
nularaken ngelmi menika ngamal ingkang sae sanget lan pikantukipun lelintu
ganjaran sadangunipun ngelmi ingkang dipuntularaken.
Sampun
ngantos wegah utawi gadhah ngelmi nanging boten kaamalaken kados ungel-ungelan ”jarik
lawas ing sampiran”, tegesipun ngelminipun muspra boten dipun ginakaken menapa
malih dipun tular-tularaken.
Mekaten,
atur wawasan ingkang saged kula aturaken mugiia wonten mupangatipun, menawi
mekaten menika inggih awit peparingipun Pangeran ingkang amurba amisesa,
ananging menawi kathah tuna dungkap menika inggih awit saking cubluk lan
cupeting ppemanggih kula.
Wasana
jenang sela wader kali sesonderan , apuranta yen wonten lepat kawula.
Akhirulkalam,
Wassalamu’alaikum Wr.Wb.
I.
Wenehana tandha ping ana aksara a, b, c, d, e ana ing wagsulan kang paling
bener!
1. Ing
ngisor iki sing ora kalebu atur kasugengan ana pamedhar sabda yakuwi ….
- Panjenenganipun ingkang satuhu kinabekten,
para sesepuh dalah pinisepuh ingkang anggung mastuti dhumateng pepoyaning
kautamen.
- Para pangemban pangembating praja
satriyaning negari, ingkang kinarya pangayomaning para kawula dasih
ingkang pantes sinudarsana.
- Sumawana sanggyaning para rawuh kakung
miwah putri, ingkang dahat kinurmatan
- Langkung rumiyin ngengeti kula sadaya
titah sawantah ingkang pinurba kawasesa dening Gusti ingkang Maha Kuwasa,
pramila sumangga angunjukaken puja-puji syukur dhumateng panjenenganipun
ingkang sampun kapareng ngrentahaken rahmat lan hidayah-Ipun miwah kawilujengan…
- Para rumaja putera lan rumaja puteeri
ingkang tansah sinandhing ing Gusti
2. Ing
ngisor iki sing kalebu atur puji sykur dhateng pangeran yakuwi …
- Panjenenganipun ingkang satuhu kinabekten,
para sesepuh dalah pinisepuh ingkang anggung mastuti dhumateng pepoyaning
kautamen.
- Para pangemban pangembating praja
satriyaning negari, ingkang kinarya pangayomaning para kawula dasih
ingkang pantes sinudarsana.
- Sumawana sanggyaning para rawuh kakung
miwah putri, ingkang dahat kinurmatan
- Langkung rumiyin ngengeti kula sadaya
titah sawantah ingkang pinurba kawasesa dening Gusti ingkang Maha Kuwasa,
pramila sumangga angunjukaken puja-puji syukur dhumateng panjenenganipun
ingkang sampun kapareng ngrentahaken rahmat lan hidayah-Ipun miwah
kawilujengan…
- Para rumaja putera lan rumaja puteeri
ingkang tansah sinandhing ing Gusti
3. Dene
sing kalebu atur nyuwun pangapunten yakuwi ….
a.
Para pangemban pangembating praja
satriyaning negari, ingkang kinarya pangayomaning para kawula dasih ingkang
pantes sinudarsana.
b.
Sumawana sanggyaning para rawuh
kakung miwah putri, ingkang dahat kinurmatan
c.
Langkung rumiyin ngengeti kula
sadaya titah sawantah ingkang pinurba kawasesa dening Gusti ingkang Maha
Kuwasa, pramila sumangga angunjukaken puja-puji syukur dhumateng
panjenenganipun ingkang sampun kapareng ngrentahaken rahmat lan hidayah-Ipun
miwah kawilujengan…
d.
Para rumaja putera lan rumaja
puteeri ingkang tansah sinandhing ing Gusti
e.
Salajengipun saestu linepatna ing
deduka, tinebihna ing tulak sarik, dene kula kumantun lumaraping atur saengga
ngirangi kamardikan panjenengan sadaya ingkang nedheng eca wawan pangandikan.
4.
Nuwun, inggih awrat mundhi panyuwunipun adhi kula pun Drs. Harjuna Sasrabahu
sekalian, lumantar sedherek Panata Laksita supados paring sabta tamanutawa
ular-ular risang penganten sarimbit. Pancenipun awrat amargi dereng drajatkula
supados ngaturi ular-ular menika
Perangan ular-ular ing ndhuwur kalebu …
- Atur puji syukur
- Atur kasugengan kairing atur panuwun
- Wedharing gati
- Atur nyuwun pangapunten
- Panutuping atur
5. Ing ngisor iki sing ora kalebu malimamiturut
sesorah ing ndhuwur yaiku….
- Mlumah
- Mengkurep
- Modod
- Mlebu
- Mangan
6. Werdine tembung mlumah yaiku….
- Remen makarya utawi nyambut damel
- Remen weweh utawi tetulung dhateng liyan
- Tansah kreatif nalaripun
- Saged nampi kemajengan
- Ketrampilan/kesagedan ingkang dipun gadhahi dipun tindakaken
7. Dene werdinipun modod inggih menika …
- Remen makarya utawi nyambut damel
- Remen weweh utawi tetulung dhateng liyan
- Tansah kreatif nalaripun
- Saged nampi kemajengan
- Ketrampilan/kesagedan ingkang dipun gadhahi dipun tindakaken
8. werdine tembung mengkurep yakuwi …
- Remen makarya utawi nyambut damel
- Remen weweh utawi tetulung dhateng liyan
- Tansah kreatif nalaripun
- Saged nampi kemajengan
- Ketrampilan/kesagedan ingkang dipun gadhahi dipun tindakaken
9. Werdine tembung metu yakuwi ….
- Remen makarya utawi nyambut damel
- Remen weweh utawi tetulung dhateng liyan
- Tansah kreatif nalaripun
- Saged nampi kemajengan
- Ketrampilan/kesagedan ingkang dipun gadhahi dipun tindakaken
10. Werdine tembung mlebu yakuwi
….
- Remen makarya utawi nyambut damel
- Remen weweh utawi tetulung dhateng liyan
- Tansah kreatif nalaripun
- Saged nampi kemajengan
- Ketrampilan/kesagedan ingkang dipun gadhahi dipun tindakaken
11. Tumindak micara kuwi sakabehing
pari-polahing manungsa. Sing kalebu polahing manungsa yakuwi … kajaba ….
- Obahing peranganing awak
- Rasa-pangrasa
- Pasuryan
- Budi pekerti
- Jiwaning manungsa
12. Sesorah kang katindakake kanthi
nggawe cathetan cilik kanggo pangemut-emut diarani ….
- Apalan
- Naskah
- Dadakan
- Impromtu
- Ekstemporan
13. Sesorah kang biasa katindakake dening
pejabat utawa punggawa nagari yakuwi …
- Apalan
- Naskah
- Dadakan
- Impromtu
- Ekstemporan
14. Sing ora kalebu sanguning juru sesorah
yakuwi ….
a.
Nguwasani bahan
b.
Nduweni rasa wani
c.
Subasita
d.
Patrap utawa sikep
e.
Basa lan sastra
15. Basa sing kudu diugemi dening juru pamedhar
sabda yaiku … kajaba….
- Sapa sing guneman
- Sapa sing dijak guneman
- Sapa sing digunem
- Swasana nalikaning guneman
- Cara-carane guneman
16. Tulisen bakune isi sesorah!
17. Jlentrehne isi sesorah ing dhuwur!
18. Gawenen sesorah nganggo basamu dhewe
kanthi topic pengetan dinten pahlawan!
19. Wacanen ing ngarep kelas sesorah
kang wis koktulis!
20. Tanggepi isi sesorah kang wis
diwacake kancamu!