Kelas X/Genap Bab 2. Crita Wayang

January 22, 2019

Materi saged dipunbikak wonten ngriki!
1. PPT Crita Wayang
2. LKS Crita Wayang 1

WAYANG

 

  1. Pangerten Wayang:

Ø  Wayang dumadi saka tembung lingga "yang/ hyang" oleh ater- ater wa-. Tegese roh kang bisa agawe beja cilakane manungsa.

Ø  Wayang iku wewayangan utawa gegambaran watak lan jiwane manungsa.

Ø  Wayang punika pagelaran nganggo boneka kang umume katon endah ing wewayangane lan dilakokake dening dhalang kanthi iringan gamelan.

 

  1. Asal Usul Wayang :

Miturut para pakar, wayang wis ana wiwit zaman 1500 tahun SM, adoh sadurunge agama lan budaya manca tekan menyang Indonesia. Wujude isih prasaja, saya suwe bisa adhaptasi karo unsur-unsur liya saingga wujude kaya sing saiki iki.
Wayang saiki wujude beda karo wayang zaman biyen. Keaslian wayang kang asli saka Indonesia bisa ditelusuri saka pangocapan basa Jawa asli kayata wayang, kelir, blencong, kepyak, dhalang, kotak dan liya-liyane. Dene ceritane saka petualangan lan pengalaman nenek moyang.

Agama Hindu lan Buddha saka India mlebu menyang Indonesia ing sekitar abad kapisan Masehi. Kaloron agama iki gedhe pengaruhe tumrap perkembangane wayang kanthi nganggo cerita saka kitab Ramayana dan Mahabarata kang luwih aos. Sasuwene abad X nganti XV, wayang ngrembaka kanggo ritual agama lan pendidikan marang masyarakat. Ing jaman iki wis katulis saperangan cerita ngenani wayang.

Ngenani asal-asul wayang miturut para pakar pewayangan ing antarane : Dr. Cohen Stuart, Prof. Kerns, drs. Soeroto, KGA Kusumodilogo, Ir Sri Mulyono, Dr.G.A.J.Hazeu, Dr. W. Rassers, bisa disimpulake dene :

  1. Wayang iku asale saka India utawa kena pengaruh pagelaran Tonil India Purba sing kasebut chayanataka (tontonan ayang-ayang) 
  2. Wayang iku asale saka ciptaan Jawa asli.

 

  1. Wujude Wayang :

Wujude wayang arupa boneka sing miturut dhimensine (arah paningal) ana 2 cacahe yaiku :

  1. Wujud 2 dhimensi , umume, kagawe saka kulit (walulang), kang biyasane kulit sapi, utawi wedhus.
  2. Wujud 3 dhimensi, lumrah digawe saka kayu kang direnggani penganggo saka kain kang maneka warna adhedhasar karakter wayang kasebut.
    Nanging ing sawatara tlatah, uga ana kang gawe wayang saka suket, lan kerdhus, ananging wayang jinis ngene iki ora ngrembaka.

 

  1. Jinis-Jinise Wayang :
  1. Wayang Beber yaiku wayang kang digawe saka kain utawa kulit lembu kang awujud bèbèran (lembaran). Wayang iki asalè saka Pacitan lan Gunung Kidul
  2. Wayang Kulit digawé saka kulit kang ditatah lan diéntha kaya déné manungsa. 
  3. Wayang klithik (Krucil) yaiku wayang kang digawè saka kayu, kang wujudè padha karo wayang kulit. Crita kang kerep ditanggapkè yaiku nyaritakakè Damarwulan lan Majapahit
  4. Wayang Golèk (tengul). Wayang iki digawè saka kayu lan diklabèni kayata manungsa. Sumbering crita kajupuk saka Sejarah kayata crita Untung Suropati, Batavia, Sultan Agung, Banten, Trunajaya, lsp. Crita wayang iki uga bisa kajupuk saka dongéng nègara Arab.
  5. Wayang Gedhog:Wayang iki wujudè mèh padha karo wayang kulit. Kang digawè kurang luwih taun 1400-an. Sumbèring crita saka crita raja ing Jawa, antaranè Banten, Singasari, Mataram, Kediri, lsp. Wayang iki mung bisa ditemokakè ana musèum.
  6. Wayang Menak yaiku wayang saka kayu kang digawe persis (kawangun) wong. Critanè yaiku babagan dakwah Islam kayata: Wong Agung Jayengrana, Imaryana, lan Umarmadi. 
  7. Wayang Kancil: Wayang iki uga diarai ''wayang Dupara''. Wayang sing digawe saka lulang. Crita serine Kancil.
  8. Wayang Wahyu : uga kasebut ''wayang bibel'' iki diciptaakè dèning Bruder Tèmothèos kanggo nyiarakè agama Kristen.
  9. Wayang Jemblung : sawijining bentuk kesenian teater tradisional saka tlatah Banyumas. Bentuke wayang iki kaya pagelaran wayang, nanging dimainake dening sawijining dhalang kang ngrangkep dadi wayang, gamelan, pangrawit, lan waranggana (vokalis).
  10. Wayang Wong : wayang kang diparagakè wong kang ana gerakan tarinè. Sumbering crita saka Ramayana lan Mahabarata

 

  1. Unsur-Unsur Crita Wayang :

Unsur intrinsik yaiku unsur-unsur kang mangun carita saka jero crita. Unsur-unsur intrinsik ing antarane :

1.      Tema

 yaiku gagasan baku kang dadi dhasaring carita

2.      Paraga

yaiku purusa kang nglakokaké carita

3.      Penokohan

 yaiku gegambaran wataking paraga

4.      Alur/plot

yaiku rerangkening carita kang kadhapuk kanthi tinampa nalar (logis). Alur magepokan karo konflik utawa prakara.

manawa plot utawa alur cerita nglimputi:

a.       Paparan awaling sawijining cerita (exposition)

Perangan kang awujud gegambaran lan wiwitaning mangerteni situasi latar lan tokoh-tokoh cerita. Tahap iki minangka tahap pambuka sawijining cerita utawa asung pawarta kang sepisanan lan duwe fungsi yaiku minangka landhesan cerita kang bakal diandharake ing bageyan-bageyan sateruse.

b.      Wiwit thukul problem (inciting moment)

Tahap kang nukulake masalahmasalah kang andadekake anane konflik. Dadi, ing tahap iki minangka tahap awal anane konflik. Konflik iku bakal ngrembaka ing tahap-tahap sabanjure.

c.       Konflik wiwit lumaku (rising action)

Tahap/swasana thukule konflik kang saya andadi. Kadadeyan-kadadeyan dramatik kang dadi inti cerita saya suwe saya medeni lan agawe kaget. Konflik-konflik kang ana banjur tumuju marang klimaks lan saya ora bisa kabendung.

d.      Konflik saya suwe saya ruwet (complication)

tahapan kang nuduhake manawa konflik ing swasana kang paling dhuwur utawa panas-panase. Padudon-padudon kang ana ing sajroning pribadi-pribadining para paraga utawa marang paraga liyane ngambah ing swasana paling tintrim, paling panas. Klimaks cerita katitik saka para paraga kang arep kataman dening konflik iku mau. Sawijining karya fiksi kang ngemu alur kang panjang mesthi duweluwih saka siji ing babagan klimaks iki.

e.       Konflik wiwit mudhun (falling action)

Tahap klimaks wiwit kendho utawa mudhun. Ateges, klimaks wiwit kendho, konflik wus ameh rampung lan ana dalan kanggo ngudhari konflik mau.

f.       Karampunganing konflik ( denouement) yaiku tahapan kang asung karampungan marang konflik. Sawise ana dalan kanggo ngudhari konflik, cerita banjur dipungkasi dening pengarang. 

5.      Latar/setting

 yaiku papan panggonan, wektu, lanswasana lelakoné prastawa ing sajeroning carita

6.      Amanat/pesen

yaiku pitutur luhur utawa pesen pangripta kang diaturake marang pamaos.

7.      Sudut pandang

Sudut pandang minangka cara kita mangerti sakabehing kadadeyan ing sawijining cerita. Miturut jinise, sudut pandang diperang dadi 4 yaiku:

a.       Manggon ing orang pertama utama, sang karakter utama ngandharake kanthi tembung-tembunge dhewe.

b.      Manggon ing orang pertama sampingan, cerita diandharake dening sawijining karakter ananging dudu karakter utama (amung sampingan).

c.       Manggon ing orang ketiga terbatas, pengarang ngandharake adhedhasar sakabehing karakter kang ana lan lungguh dadi orang ketiga, ananging amung ngandharake apa-apa kang tau ditonton, dirungu, lan dipikirake dening sawijining karakter.

d.      Manggon ing orang ketiga tidak terbatas, pengarang ngandharake adhedhasar marang sakabehing karakter lan lungguh dadi orang ketiga

8.      Lelewa basa yaiku tembung-tembung pilihan sing digunakake panulis sing ana sajrone crita supaya critane bisa luwih endah lan urip.

Pamilhe tembung utawa diksi, mujudake sawijine tembung kanggo nuwuhake gagasan-gagasan kang trep sajroning imajinasine pamaos utawa pamikarane kaya dene sing dipikirake utawa dirasakake dening pangripta utawa pamicara. Pamilihe tembung bisa disurasa minangka perangan sing wigati sajrone ngripta.

 

Unsur Ekstrinsik : unsur-unsur sing kawangun saka jabaning carita iku, kayata :

1.      Latar Belakang carita (karya) diciptakake, yaiku kapan crita mau ditulis

2.      Kahanan masyarakat nalika carita ditulis.

3.      Latar Belakang utawa kahanan pangripta, lsp.

 

F.     Nilai-Nilai ing sajroning crita

Nilai-nilai ing sajroning crita kaperang dados 4 kelompok inggih menika:

1.      Nilai Pendidikan Moral

Para paraga ing sajrone cerita duwe moral kang apik lan duwe pamawas marang sifat kang ala lan becik, senajan kadhangkala uga asifat relatif. Nilai moral minangka kaca brenggalane kayakinane pangripta kang ditulis marang para maos. Moral minangka sarana kanggo nuduhake marang para ingkang maos ngenani panguripan, subasita, tata pasrawungan antarane paraga siji lan sijine. Moral mesthi ngenani subasitaning manungsa, kang apik lan kang ala, kang tumuju ing budi pekerti supaya tumanem lan bisa dadi sarana kanggo mujudake kapribadening para ingkang maos.

 

2.      Nilai Pendidikan Adat / Tradhisi Adat

Tradhisi tegese tatacaraning urip kang wus dadi tumindak saben dina sarta turun-tumurun ing sajroning masyarakat. Tatacara urip utawa paugeraning ngaurip kang anglimputi adat istiadat, tradisi, keyakinan, pandanganing ngaurip, cara mikir lan kalebu perangan spiritual. Uga ana sesambungane karo status sosial para paragane. Tatacara gotong-royong, katindakake amarga saben uwong uga butuh srawung marang wong liya. Sakabehe asil karyaning manungsa kuwi katindakake kanthi sarana sesrawungan marang wong liya. Tindak-tanduking manungsa duwe sifat kang apik. Ing sajroning tradisi ngemu kearifan kang akeh banget cacahe. Globalisasi dudu sawijining cara kang ngajarake kabeh kudu anyar, ananging melu nglestarekake warisan para leluhur uga kalebu pakaryan kang apik. Globalisasi kudu digawe kanggo sarana nuwuhake rasa andarbeni marang kabudayane dhewe.

 

3.      Nilai Pendidikan Agama / Religi

Wong-wong ing padesan rikala jaman kang kepungkur katon duwe rasa religius kang apik lan katitik manawa akeh masyarakat kang  nindakake upacara-upacara sesambungane karo agama utawa ritual upacara tradhisi para leluhure, arupa slametan, bersih desa, aweh sesajen marang roh-roh leluhur kang wus sumare. Ana uga sarana donga kanggo nyuwun udan marang Gusti Kang Maha Kuwasa rikala mangsa ketiga. Religi utawa kepercayan ngemu kayakinane manungsa kang tumuju marang sifat-sifat sang pencipta, babagan alam gaib, sakabehing nilai, norma sarta ajaran religi. Tatacara ritual lan upacara iku minangka pangrekadayane manungsa kanggo mangerteni Gusti Allahe, dewa-dewa, utawa makhluk-makhluk alus kang urip ing ngalam gaib.

 

4.      Nilai Pendidikan Kepahlawanan

Pahlawan bisa sinebut minangka wong kang wani ngurbanake jiwa raga, arta barana kanggo ambelani negarane. Saka tembung pahlawan tuwuh sifat kang duwe rasa wani marang sapa wae wong kang bakal angrusak nagara, nusa, lan bangsane.  Warga negara kudu bisa ambela marang nusa bangsane. Pahlawan duwe rasa andarbeni, duwe lan kudu ambela kanthi wutahing rah kang pungkasan. Babagan bela negari, rasa duwe bangsa uga sinebutake ing karya sastra. Kang biasane cedhak karo tokoh utawa paraga ing cerita. Tetiyang utawa paraga kang ana ing sajrone cerita dadi gul-aguling masyarakat, ananging uga ana kang ora disenengi dening masyarakat. Paraga ing karya sastra umume duwe sifat-sifat kang sae, ambelani kang bener, rasa kanggo amedharake sing apik lan sing ala isih dhuwur. Kosokwangsule manawa ana tokoh kang ora disenengi uga duwe watak kang asor lan kurang apik

 

  1. Teknik nulis Sinopsis

Sinopsis yaiku ringkasan crita dene langkah-langkah gawe sinopsis ing antarane :

1.      Wacanen luwih dhisik naskah crita asli.

2.      Nulis gagasan pokok 

3.      Tulisen ringkesan kang jumbuh karo gagasan utama

4.      Gunakake ukara kang cetha, gampang dingerteni, efektif, lan narik kawgaten kanggo gawe urutan crita singkat kang bisa nggambarake apa kang arep dicritakake ing karangan asline.

5.      Kanggo nulis dialog utawa monolog tokoh, cukup garis besare wae.

6.      Sinopsis kang digawe ora kena nyimpang saka isine.


Artikel Terkait

Next Article
« Prev Post
Previous Article
Next Post »
Penulisan markup di komentar
  • Untuk menulis huruf bold gunakan <strong></strong> atau <b></b>.
  • Untuk menulis huruf italic gunakan <em></em> atau <i></i>.
  • Untuk menulis huruf underline gunakan <u></u>.
  • Untuk menulis huruf strikethrought gunakan <strike></strike>.
  • Untuk menulis kode HTML gunakan <code></code> atau <pre></pre> atau <pre><code></code></pre>, dan silakan parse kode pada kotak parser di bawah ini.

Disqus
Tambahkan komentar Anda

No comments